Texel mei 2021.

Nadat we wisten dat onze reis naar San Francisco in Amerika geen doorgang kon vinden vanwege het coronavirus, zijn we op zoek gegaan naar een alternatief reisdoel. We zijn uitgekomen bij een week Texel van 21 mei tot 28 mei 2021, iets heel anders natuurlijk, maar waar we allemaal vrij voor konden krijgen, alleen Bas kwam een dag later en Joey moest een dag eerder weg allebei vanwege hun werk.
En daarom hebben we wat moeten vogelen met de auto's, Joey is Riki en Toon op komen halen bij Bas, en wij hebben onze auto bij Bas neergezet zodat hij een dag later met onze auto naar Texel kon komen, en Jill en Wesley zijn met hun eigen auto daar naar toe gereden.
Deze pagina hebben we ingedeeld in 7 dagen en iedere dag hebben we een naam gegeven, en natuurlijk kun je op een afbeelding klikken voor een vergroting.
We hebben in de tekst links, onderstreept in de tekst, naar meer informatie verwerkt, daar zijn hele mooie bij!!!

De weg er naar toe....en dan het huis!!! 21 mei 2021.

Zo dat waren een paar foto's van onderweg daar naar toe, maar we zijn er nog niet we moeten de boot nog halen he....
En dat lukt natuurlijk wel

Zo onderweg naar het eiland, en dan even kijken waar we zijn moeten en dat is echt niet moeilijk!! Netjes met de pen omcirkeld zie je??
Kunnen we ook meteen kijken hoever we hebben moeten rijden.

Aangekomen op Stappeland 203 kunnen we eens kijken hoe het eruit ziet. Ja ja en dan duurt het niet lang voor ik een goed plekje heb gevonden, was het al die dagen maar zo geweest maar helaas je krijgt wat je verdient: nat en koud!!!

Zo zag het er binnen uit, en hieronder een paar mooie van een paar dagen later...…allemaal Skuumkoppe!!!!!

Dit was 21 mei de eerste dag hierna volgen de andere dagen.

De tweede dag. Wandeling in de duinen. 22 mei 2021.

Op de tweede dag hebben we een wandeling gemaakt in de duinen van het Koogerlandschap, we waren met z'n vijven maar je zult er iedere keer maar 4 zien, en  dat komt omdat Jill en Joey de foto's gemaakt hebben.

De volgende foto's gaan over de boet, zie de linkse foto met Wesley voor het hek, daar zie je links van hem de boet op de foto staan. Wij denken altijd dat het een halve boerderij is maar dat is niet zo. Deze boet is een officiële trouwlokatie van de gemeente Texel. Klik hier voor meer informatie over de schapenboet.

Zo Riki Sanders waar denk jij aan???

Maar het zijn ook de kleine dingen die er toe doen.

Maar we gaan verder met nog een paar heel mooie natuurfoto's.

En hieronder nog een paar niet uit de natuur maar wel op de natuur gebaseerd.

Toch een mooie afsluiting van deze duinwandeling nietwaar, deze beelden uit hout stonden langs de Bootlaan en kwamen we tegen op de terugweg.

Er stonden er nog meer, maar de foto's hiervan zijn niet van die kwaliteit dat ze te gebruiken waren voor de website.

Toen we weer terug in onze vakantiewoning waren hadden Wesley en ik wel zin in een lekker stuk oude kaas, en zoals je hieronder kunt zien hebben dat ook  maar gehaald het was tenslotte vakantie he!!!

En met een stuk brokkelkaas,=oude kaas, voor Wesley en een flinke brok oude kaas voor mij sluiten we deze tweede dag weer af en gaan verder met de volgende.
Meer informatie.

De derde dag. Ecomare en uitkijktoren. 23 mei 2021.

Van Ecomare en de uitkijktoren, genaamd Fonteinsnol, hebben we heel wat fotomateriaal moeten uitzoeken, voordat we tot een definitieve keuze konden komen.

Mooi foto's van de zeehonden en aanverwanten, en je ziet meteen Jill de fotografe in actie, en hieronder volgen nog meer van deze haarscherpe foto's. Complimentje voor de fotografe is wel op zijn plaats dacht ik.

Zo dat waren de zeehondjes van Ecomare met dank aan de fotograven, anders had hier nu niets gestaan he, dat is duidelijk.
Maar er waren ook vogels  en daar hebben we er nog een paar van.

Hieronder volgen de laatste foto's van Ecomare en we sluiten dit natuurlijk in stijl af. Voor meer informatie klik op de link.

Nou wat heb ik gezegd: we sluiten in stijl af, en gaan er even uit voor een bakske koffie in den Burg.

Na de koffie gaan we nog een punt bezoeken op Texel en dat ligt midden in de bossen. Ook is daar een monument te vinden uit de oorlog klik op de link voor meer informatie. Maar waar we naar toe gaan is de uitkijktoren genaamd de Fonteinsnol

En natuurlijk nog een paar mooie vergezichten hieronder, genomen vanuit de toren, want we zijn niet voor niks hierheen gekomen dacht ik.

Dag 3 is nu ook weer voorbij, het gaat wel hard zo maar we hebben nog 4 dagen te gaan dus bijna op de helft!!

Vierde dag. Kleine rondrit over een deel van Texel. 24 mei 2021.

Voor deze kleine rondrit over Texel zijn we begonnen bij de vuurtoren, daarna langs de Waddenzee naar de Lancasterdijk waar we langs het monument voor een neergestorte Lancaster reden en verder naar het monument van de ijzeren Kaap, verderop meer hierover, daarna naar Oudeschild want we hadden zin in koffie natuurlijk.

Op het kaartje hier links zie je de hele rit zoals we hem gemaakt hebben.

Van Stappeland 203 naar de vuurtoren in de Cocksdorp, waar we een tijd op het strand doorgebracht hebben, en nee niet in de zon hebben liggen luieren want die zon liet zich niet zien die vond het te koud en te winderig!!

Maar we hebben ons toch wel goed vermaakt op dat strand met die mooie vuurtoren, kijk maar eens hieronder naar die mooie foto's.

Vandaar zijn we naar het uitkijkpunt Stuifweg gereden om te genieten van het mooie Texelse landschap.

Na weer een stukje rijden, waarbij we langs het monument komen van de neergestorte lancaster en de daarbij omgekomen bemanning, komen we aan bij de ijzeren zeekaap, een zeebaken zonder licht en alleen dus overdag te gebruiken voor de schepen, we hebben wat linken ingevoegd die het een en ander verduidelijken.

Van daaruit zijn we doorgereden naar Oudeschild, want we hadden weer eens zin in koffie natuurlijk, kijk gerust op je gemak door de foto's en klik vooral op de linken want die zijn erg leerzaam.

Je ziet de vuurtoren in verschillende maten en uitvoeringen, de ene geeft ondersteuning de andere duwt hem bijna om!!!

Nog even een onderonsje met de fotografe Jill, en dan gaan we, Riki en Wesley voorop, het strand met de vuurtoren verlaten voor weer een heel ander landschap.
En hier vind je wat Wikipedia er van vind.

We rijden nu langs de Waddenzee naar het uitkijkpunt Stuifweg in Oosterend en komen onderweg nog verschillende zaken tegen die interessant zijn voor ons denk ik.

Een link naar deze molen vind je hier.

Je zal het geloven of niet, maar de foto hierboven en de foto van de molen hierlangs zijn met de telefoon genomen uit een rijdende auto in de regen.

Is dat een knappe prestatie of niet!!!

We zijn onderweg ook langs een monument gereden voor een neergestorte Lancaster uit de tweede wereldoorlog.

Ook de scholen op Texel besteden hier aandacht aan.

Maar we gaan verder nog even genieten van het landschap en de uitzichten en dan naar de ijzeren kaap.

Zo en  nu op naar de Kaap

Op de meest rechtse foto zie je de kaap, een baken uit vroegere tijden lees hier wat Wikipedia hier over schrijft.

Als je wilt is hier nog wat meer informatie.

Hier moet je zeker een keer naar kijken, prachtig gefilmd met een drone.

En zoals altijd komt aan alles een eind, we gaan op weg naar Oudeschild voor een bakske koffie voor de liefhebbers.

Voor meer informatie voor de molen op de rechtse foto, kun je hier klikken !

Joey had nog zin in wat vis en daarna gaan we onderweg naar huis.

We zijn weer bijna thuis nog een paar bochtjes en we zijn weer in Stappeland 203. En dan is deze vierde dag ook weer om.

Maar niemand kan toch zeggen dat we niets gedaan hebben, was niet altijd even droog en warm, maar je moet het er mee doen, het weer kun je niet bestellen als een ijsje he....

De vijfde dag. De bunkers in de duinen. 25 mei 2021.

De vijfde dag zijn Riki, Bas, Joey en ik de duinen ingetrokken voor een bezoek aan de bunkers  uit de tweede wereldoorlog.
Jill en Wesley gingen naar Den Burg om te winkelen.
Om een beter beeld van die bunkers te krijgen hebben we een link ingevoegd die daar meer duidelijkheid over geeft.

En na een kort wandelingetje kwamen we aan bij de eerste bunker, want het bleek dat er nog een paar meer waren op
Texel,

kijk maar eens op deze site
Eenmaal aangekomen daar kun je naar alle kanten van de vergezichten genieten. Zelfs het kerkje van Den Hoorn is te zien op de derde foto.

En als je nog niet genoeg uitzicht hebt.....

dan ga je gewoon op een paal staan, dat doe ik altijd, dat is toch  NORMAAL!!!

Je zult wel denken wat zegt hij weinig, maar ja er valt ook niet veel over te vertellen, je moet het gezien hebben en de linken bekijken, daar zie je ook veel informatie verschijnen.

Wel effe kijken of we de weg terug kunnen vinden, oh ik zie het al dat is niet zo moeilijk even de duin aflopen en komen we op de parkeerplaats uit.

Maar we hebben er nog wel een, deze link heeft ook weer een mooi filmpje.
We sluiten hiermee dag 5 ook weer af en gaan vrolijk verder met dag 6.

Dag 6. Kort bezoekje aan den Helder. 26 mei 2021.

Het uitstapje naar Den Helder, met Jill en Wesley, Riki en Joey en ondergetekende, was van korte duur, vandaar dat we maar weinig foto's kunnen laten zien, zijn wel enkele zeer mooie bij.

Voor meer informatie van bovenstaande foto's van een wrak.

Meer zien van deze beelden in Den Helder? klik hier.

Nieuwe haven Den Helder.

We hebben nog een aantal links voor de vuurtoren van den Helder de Lange Jaap genoemd, zeker de moeite van het bekijken waard.

of deze is ook goed, en de laatste is zeker niet de minste.

Weinig foto's maar toch veel informatie, en voor dat we er erg in hebben is de laatste dag op 1 na voorbij, morgen nog een dag en dan zit de korte meivakantie er weer op.

Dag 7. We varen uit met TX44. 27 mei 2021.

En we zijn aangekomen op de dag voor ons vertrek naar huis, we gaan met de boot een tochtje maken over de Waddenzee en kijken naar de kolonies zeehonden op de zandbanken in de buurt. We varen ook door naar de haven van Den Helder en daar krijgen we van de schipper heel veel informatie over de schepen die daar aangemeerd liggen en wat hun functie is, maar het was een beetje veel om te onthouden dus we houden het maar bij de foto's die we zelf gemaakt hebben. De haven vanwaar we vertrokken was natuurlijk Oudeschild, en de boot was de TX44.

De foto's spreken in feite voor zich, op de bovenste rij rechts en op de tweede rij foto's links is de TX44 te zien, de middelste op de tweede rij is een boot die net voor ons de haven uitvoer.
En rechts op de tweede rij is de havenmond te zien waar we de haven uitvoeren, ook op de derde rij de eerste foto is de uitgang van de haven te zien. En op de tweede foto van de derde rij is het dek te zien waar we ons op bevinden, naar binnen mocht niet vanwege de coronamaatregelen, maar dat wisten we al bij het boeken. Wel mochten we naar beneden voor toiletbezoek of iets te halen aan de bar.

Nadat we de haven uitvoeren koersten we natuurlijk richting Den Helder waar we naartoe zouden varen als we de zeehonden hadden gezien op de zandbanken. Jill had al aangegeven dat ze eigenlijk geen zeebenen had, daarom hebben we haar wat in de gaten gehouden het zou niet fijn zijn als ze ziek was geworden op de boot, daarom hadden we haar een reistabletje gegeven voordat we vertrokken, en volgens mij hebben die goed geholpen. Maar ze heeft onderweg nog verschillende foto's gemaakt, en niet de slechtste ook!!!

Nee, Jill die maakt het wel, ziet er niet echt ziek uit dus kunnen we rustig doorgaan.
Ze heeft onderweg nog mooie foto's gemaakt van de zeehonden die leven op de zandbanken, iets verderop op de pagina zullen jullie die foto's kunnen zien. En Wesley kijkt het met plezier aan, en is een gelukkig man!!

Onderweg naar de zandbanken komen we natuurlijk van alles tegen, op de derde rij van hier naar boven zie je vier foto's, de linkse is de ingang van het Horntje de haven voor de veerboten die van Den Helder naar Texel varen en omgekeerd. De Koninklijke N.V. Texels Eigen Stoomboot Onderneming (TESO) verzorgd al sinds 1907 de overtochten . En hier vind je wat Wikipedia daarvan vind. En de geschiedenis is misschien ook wel de moeite van het lezen waard ,vooral voor de liefhebbers. Op de tweede foto is een werkschip te zien wat onderzoek doet op de Waddenzee, de derde foto is een landingsvaartuig van de Marine die daar aan het oefenen waren die dag, en de rechtse foto is gewoon een pleziervaartuig. Op de tweede rij van beneden, de middelste dus, staan foto's van de zeehonden op de zandbanken, ook op de rij hierboven staan drie foto's van de zeehonden. Op de meest rechtse foto varen we al langs de kust van Den Helder en zien de vuurtoren daarvan de Lange Jaap genaamd. Meer daarover vind je bij het tripje naar Den Helder hiervoor. Maar nu varen we even langs de kust van Den Helder te zien op de volgende serie foto's.

Na een tijdje varen langs de kust komen we aan bij de ingang van de haven op de foto rechts hierboven zie je de ingang, en hieronder volgen een deel foto's in de haven zonder commentaar.

Dit waren de allerlaatste van deze 8 dagen Texel, die er geweest zijn kijken natuurlijk anders tegen de foto's aan dan diegene die er niet geweest zijn, toch hebben we geprobeerd om een goed beeld te geven van dit reisje naar Texel.